Week 12, Vervolg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Veen - WaarBenJij.nu Week 12, Vervolg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Veen - WaarBenJij.nu

Week 12, Vervolg

Blijf op de hoogte en volg Marieke

06 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag, training en drugs
Wat een helse dag vandaag, ben er nog boos van. Vanochtend waren we weer veelte vroeg op stage, zijn we altijd wel, maar nu we met de mini taxi’s moeten zijn we er nog eerder. Geen probleem, dan kunnen we nog mooi even mail checken e.d. Hierna hebben we een training gegeven over de DESC methode, een methode die je leert hoe je assertief kunt zijn zonder ruzie te krijgen of iemand te kwetsen. Hard nodig in het centre. Er waren negen vrouwen, wat een ontzettend goede opkomst is. De training verliep goed, de vrouwen vonden het erg moeilijk maar wel leuk en leerzaam. Hoewel het soms wel net kinderen zijn. Ze vroegen zich af hoe dat dan moest met degenen die er nu niet waren, hoe zij het dan moesten leren. Toen ik vertelde dat degenen die wel bij de training waren het hen misschien konden leren brak de hel los. Want waarom zouden hun moeite doen voor mensen die niet de moeite nemen er bij te zijn? Goed, fair enough, wanneer ik alle lessen op school volg ga ik een ander die zijn best niet doet ook mijn huiswerk niet uitlenen. De vijandigheid is erg goed merkbaar op dit soort momenten. Ik vond het leuk om een training te geven en merk ook dat ik lekker ontspannen mijn verhaal doe. Dit is wel heel wat anders wanneer ik het voor een klas moet doen of beoordeeld word. Na deze training zijn we snel naar de crèche gegaan om te helpen met het beloningssysteem. De vrouw die in de crèche werkte gedroeg zich nogal apart en deed erg vreemd tegen de kinderen. Na het eten werden de kinderen ‘los gelaten’ en renden ze allemaal naar buiten om te spelen in plaats van te liggen voor een middag dutje. Prima, ik ben niet de verantwoordelijke en had ook geen zin de kinderen naar binnen te sleuren. Heb wel met ze overlegd over het beloningssysteem waarop ze allemaal netjes zijn gaan plassen, handen wassen en sterren achter hun foto zijn gaan plakken. Balen dat ik er morgen niet bij ben wanneer ze hun eerste beloningsmoment hebben.
Hierna werden we bij Hermien geroepen, nadat we haar een afscheidscadeau hebben gegeven, namelijk een cadeaubon voor de winkel waar ze altijd kleren voor Kate (haar onwijs lieve dochtertje en mijn vriendinnetje) koopt, vroeg ze aan ons of wij konden assisteren bij een drugstest. Wat letterlijk betekend dat je erbij staat wanneer ze in een kopje plassen en daarna leverden ze hun plas af bij Hermien die het testte. Twee vrouwen werden positief bevonden op Tak, Meth. Ik kan nog steeds niet goed omschrijven hoe ik me hierbij voel. Ik voel dat ik er nu weer boos van word. Eén van de vrouwen was overstuur, de vrouw die ook in de crèche werkte en waarvan we allemaal al vonden dat ze zich vreemd gedroeg, ze beweerde dat één van de andere vrouwen het in haar drinken had gestopt. Niet echt iets wat wij (op dat moment zaten Buddy, Dieke en ik in Hermiens kantoor) geloofden, maar toch heb ik haar even getroost. Het komt erop neer dat zij en nog een andere vrouw tak hebben genomen door het in hun drinken te doen. Deze vrouwen hebben kinderen! De ene vrouw geeft haar beide kinderen nog borstvoeding en de andere vrouw heeft drie kinderen!!!! Hoe kun je dan zo verrekte dom zijn om drugs te nemen? Hoe kun je deze laatste kans op een beter leven zo weggooien? Hoe kun je je kinderen dit aandoen? Ik weet dat ik psychologie studeer en ik weet dat een verslaving niet iets is wat je zomaar stopzet. En toch.. toch weet ik dat ik voor mijn oppaskinderen door het vuur zou gaan. Ik zou alles voor ze doen als ik zou weten dat ik degene ben die hen in een situatie heb gebracht die slecht voor ze is, om ze daaruit te helpen. En deze vrouwen.. die verantwoordelijk zijn voor hun eigen kinderen.. nee, ik kan daar moeilijk bij en wil er misschien ook wel niet bij kunnen. Ik vertik het om dit normaal te vinden. Er is wellicht nog een derde vrouw bij betrokken die misschien weg moet, maar daar komen Diek en ik maandag pas achter omdat we morgen vrij zijn. Misschien wel goed, even wat tijd om tot mezelf te komen, want ik merk wel dat dit ontzettend aan me vreet en me absoluut niet lekker zit.
Toen ik thuiskwam lagen er twee brieven op me te wachten, eentje van Vonne en eentje van Karlijn. En dat terwijl ik de dag ervoor ook al een kaartje van Ingrid, Marga en Mathilde had. Geweldig, hierdoor voelde ik me meteen een stuk beter. Het doet me zo goed dat er zoveel mensen aan me denken en om me lijken te geven. Ik waardeer dit echt enorm. Alle kaartjes hangen in of op mijn kast en ik kijk er regelmatig naar.

Vrijdag, Braai & Club 31
Lekker dagje vrij, heerlijk uitslapen, boodschapjes doen, kaartjes versturen (zit nu al boven de 25 verzonden kaartjes, hopelijk komen ze allemaal aan) en Skype met Jolien. Heerlijk om haar weer te spreken en te lachen. Ook had ik het geluk dat er vandaag alweer twee brieven voor me in de bus waren! Eentje van Brink en eentje van tante Tiny. Ik heb ze beiden met een brok in mijn keel gelezen. Geweldig, prachtig, ontroerend en heerlijk om te lezen. Ik voel me echt bijzonder dat er zoveel mensen om me denken.
’s Avonds hadden we een braai bij ons thuis georganiseerd. Helaas was het weer niet opperbest dus waren er maar vier van de twintig mensen die zouden komen. Maakt niet uit, alsnog hartstikke gezellig. Bjorn, Jelmer, Simone en Mirjam waren er. Hierna zijn Carla, Miriam, Bjorn, Mirjam, Michel en ik naar club 31 gegaan. Een chique club die op de 31ste verdieping is. Geweldig uitzicht, echt geweldig! Alleen het type mensen wat er rondliep was niet echt mijn ding. Erg arrogant en op je neerkijkend. Geeft niets, we hebben het ontzettend leuk gehad. Lekker gedanst, gelachen en aan het einde van de avond hebben Car en ik nog een afzakkertje in de tuin gedaan.

Zaterdag, Chillen en uit eten
Vandaag was echt zo’n ‘ik doe helemaal niets en daarmee basta’ dag. Hoogtepunt was uit eten met Mir en Car maar meer heb ik ook echt niet gedaan. Weinig te melden dus eindelijk een keertje een kort verslag hahaha.

Zondag, pinguïns en pizza
Vandaag weer naar Boulders Beach gegaan. Carla, Miriam, Anna-Marie en Sharon waren daar nog nooit geweest en omdat ik het landschap zo geweldig mooi vind daar, ben ik ook nog maar een keertje mee geweest. De pinguïns waren wel leuk om te zien hoewel je nu minder dichtbij kon komen omdat het vloed was. De omgeving is nog steeds schitterend. Mir, Car en ik hebben over rotsen geklommen (of naja, een poging gedaan tot) en natte voetjes in plaats van een wit voetje gehaald. Het was ontzettend gezellig en na afloop wilden we even ergens wat eten. Let op het even, er staat echt EVEN ergens wat eten. Dat liep een beetje in het water. We konden geen mini taxi vinden dus besloten te lopen tot we er wel eentje tegenkwamen. Die zette ons in Fish Hoek af waar we wel dachten ‘even’ wat te kunnen eten. Het enige terrasje wat er was dat er wel leuk uitzag, had pas eten vanaf vijf uur en alleen een lasagne. Dus dachten wij wel eeeeeeven iets anders te kunnen vinden. In de praktijk werkte het iets anders. We zijn naar Kalk Bay gelopen ( wat even een klein stukje leek maar even.. dat werkte niet zo goed vandaag) en hebben daar gegeten bij een restaurant waar we al eerder hadden gegeten. Het eten is daar ZO verschrikkelijke lekker! Weer een pizza gehad en als toetje een heerlijke brownie waarvan me het water nu nog in de mond loopt. Op de terugweg kon ik mijn ogen niet meer open houden en heb ik heerlijk geslapen. ’s Avonds nog lekker met Mich doorgebracht, wel fijn hoor, dat hij er gewoon is als je thuis komt. Ik zie de voordelen wel van samenwonen haha.
Morgen de laatste stagedag van mijn stage begeleidster, heel erg jammer en moeilijk. Ik ga en haar dochtertje ontzettend missen. Onze nieuwe stage begeleidster is ook leuk en goed in haar werk, maar zo ontzettend anders als Hermien. Maar goed, positief blijven natuurlijk, komt wel weer goed.

  • 06 Mei 2013 - 09:09

    Mama:

    Dat lijkt me het aller moeilijkst aan jouw werk, kunnen omgaan met dit soort situaties. Zelf ontzettend boos zijn om het gedrag en daar toch professiooneel hier mee omgaan terwijl je er eigenlijk geen begrip voor hebt. Moeilijk om je gevoelens dan opzij te zetten.
    Sterkte met het afscheid nemen!

    liefs mama

  • 06 Mei 2013 - 17:45

    Aafred:

    weer een heel verhaal moeilijk maar bewonders waardig zo als je er mee omgaat fijn dat je daar ook vrienden hebt die je steunen om het te begrijpenen te verwerken misschien zeg ik het niet goed zo maar je snapt het vast wel oma vindt je verhalen erg indrukwekkent en zegt dit iedere zondagmorgen tegen mij fijn dat jantje dit steeds voor haar print in een leesbare grote letter type fijn dat je van je vrije tijd zo samen geniet hiervan vederis alles oke we genieten van het mooie weer hier

  • 06 Mei 2013 - 21:02

    Ina En Geert Uit Ermelo:

    De vraag hoe en waarom sommige mensen drugs nemen of aan de drank zijn verslaafd is moelijk te beantwoorden. Soms is het om even in een andere wereld te zijn, even geen zoregn te hebben dat gevoel is dus erg prettig ook al duurt dat maar even daar hebben de mensen die drugs of drank gebruiken geen boodschap aan. Dan is het heel goed even afstand te nemen en later weer de vinger aan de pols houden. Goed dat je daar met je collega's over praat. Wijkunnen ons ook voorstellen dat je ontzettend boos wordt van deze dingen. Je staat dan zo machteloos. Goed om dan op je vrije dagleuke dingen te gaan doen met je collega's. Heel goed dat je steun krijgt van deze mensen. Ga door het komt vast wel weer op het goede spoor. Het is hier in Nederland vandaag bijna zomer lekker in mijn blote bast in de tuin gewerkt en dat is genieten. Geniet jij ook maar lekker en tot de volgende keer.
    Groetjes uit een warm en zonnig Ermelo.

  • 07 Mei 2013 - 07:03

    Marga :

    Tja ik ben eigenlijk wel stil van je ervaringsverhaal. Ik herken er ook wel veel in van mijn werk. Welliswaar op een ander gebied maar toch vraag je je af als ik iemand doorgestuurd heb en hard voor ingezet heb toch weer de fout in gaat.
    Ja dan baal je, ben je boos en verdrietig. Op dat soort momenten kijk ik vooral naar degene die het wel redden door mijn hulp en haar daar de kracht uit.

    Je doet je best maar kan niet de hele wereld op je nek nemen.

    Liefs Marga



  • 11 Mei 2013 - 09:54

    Jantje:

    hoi Marieke,

    namens oma bedankt voor je nieuwe verhalen. Wat verslaving betreft, dat is iets waar niemand voor kiest. Gebruik van alcohol en / of drugs leidt soms ongemerkt tot afhankelijkheid / verslaving. Ga maar eens kijken op www.alcoholinfo.nl daar kun je leuke lijstjes invullen om te zien of je eigen gedrag nog gezond is.

    groetjes, jantje

  • 11 Mei 2013 - 17:25

    De Hesselers:

    Hoi meis......
    Kan me voorstellen dat je boos bent op zo'n moment
    Andere wereld, andere cultuur....geeft moeilijke momenten.
    Maar......geniet nu maar lekker van je weekend . Wij houden het hier nog wel even vol eii e regen!,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Samen met mijn vriend ga ik stage lopen in Kaapstad, Zuid Afrika. Stage lopen in het buitenland is een lang gekoesterde droom. Helaas hebben we nu nog wat tegenslag met alles regelen voor het visum dus het is nog even spannend of we de gewenste datum (6 feb) kunnen vertrekken of niet.. In Kaapstad ga ik stage lopen in het 'Saartjie Baartman Centre'. Dit is een Centre voor misbruikte vrouwen en kinderen. Mich gaat stage lopen bij 'Die plate kompjanie' een bedrijf die festivals en concerten organiseert.

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 34810

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 30 Juli 2016

India

06 Februari 2013 - 03 Augustus 2014

Stage lopen in Zuid Afrika

Landen bezocht: