Week 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Veen - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Veen - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Marieke

04 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Jeetje, de tijd vliegt! Ongelofelijk, kan niet geloven dat ik al bijna een maand lang hier zit. Inmiddels is het zondag avond, heb ik een te gek weekend achter de drug en een week op stage die omvloog. Heb een heleboel lieve mailtjes gehad en zelfs een brief van Kar!!! Sprong een gat in de lucht, mijn eerste echte post hier en dat van Kar! Had al heel lang niets van haar gehoord dus dat was helemaal geweldig. Heb mijn kast inmiddels beplakt met de foto’s die mijn vriendinnen me hebben meegegeven. Mijn Limburgse vriendinnetje Silke, mijn oma, mams, Vonne, Brink, Sjaak, paps, Kar, ze hangen allemaal vrolijk op mijn kast en lachen me tegemoet. Heb een heleboel gedaan en meegemaakt dus bereid je voor op een nieuw boekwerk ;) Hoorde van mam dat oma inmiddels ook is begonnen aan mijn boekwerk, erg leuk om te horen!! Dus bij deze even een berichtje aan mijn oma:
Haj lieve oma, hoe gaat het daar? Vond het erg fijn om je nog even te zien vlak voordat ik wegging. Bevalt het nog steeds goed in je nieuwe huis? Wat leuk hea dat Manon inmiddels een kindje heeft! Zijn ze al bij je langs geweest met de kleine? Tante Alie en Ome Roelof zullen het wel over niets anders meer hebben haha
Ik mis je! Pas je goed op mijn paps? Hou hem maar een beetje in de gaten voor me ;) Hele dikke kus
Ik hoorde dat het bij jullie nog steeds sneeuwt terwijl het bij ons morgen maximaal 35 en minimaal 31 graden wordt, wat een verschil hea?! Het dringt soms door dat ik zolang weg ben, maar over het algemeen denk ik nog steeds dat ik jullie binnen no time weer zie. Maar goed, maar eens even een update van mijn week.
Maandag was een drukke dag op stage, er was een meisje jarig waar we een cadeautje voor hadden uitgezocht. Ze was meer onder de indruk van het zingen en de ballon dan van haar cadeautje, wat wel erg schattig was. Daarna kwam haar moeder met haar zusje (nog een baby) langs om taart uit te delen. Ik mocht haar zusje vasthouden, wat erg leuk was tot ze me er drie keer onder kotste. Minder grappig.
Dinsdag waren we, Dieke en ik, vrij dus zijn we maar weer gaan shoppen in Claremont. We moesten namelijk nog witte kleren voor zaterdag want toen zijn we naar Holi Fest geweest. Dat is een festival waarbij je gekleurd poeder in de lucht gooit (klinkt vaag maar als je een filmpje op you tube opzoekt is het wel duidelijk) en witte kleren aan moet omdat het poeder anders niet zichtbaar is op je kleren. We dachten dat een jurkje het leukste en goedkoopste zou zijn dus dat hebben we gezocht en gehaald. Duurde natuurlijk wel de hele dag voordat we iets gevonden hadden. Geeft niets, het was gezellig daar gaat het om.
S ‘avonds kwam Miriam, onze nieuwe huisgenoot, binnen. Ik ken haar al van school, heb in het eerste jaar bij haar in de klas gezeten, en mag haar erg graag. Was dan ook erg enthousiast toen ze binnen kwam lopen.
Woensdag was het erg heftig op stage. Normaal is er altijd een psychologe die de ‘parenting’ verzorgd. Dit is een bijeenkomst voor alle moeders van het Centre, waarbij ze een uur lang met elkaar en met de psychologe kunnen praten over hun problemen/moeilijkheden/vragen over het ouderschap. Helaas was Grace er niet dus moesten wij – Buddy, Niklas, Dieke en ik- het overnemen. Er is één vrouw die altijd het hoogste woord heeft en zo nu ook weer. Ze vertelde over dat het zo moeilijk was om van haar kerel weg te komen en dergelijke, wat opzich al indrukwekkend was. Mij viel het op dat er een nieuwe vrouw was die ik nog niet kende, of eigenlijk twee nieuwe met die ene hadden we al gepraat voor de meeting. De andere vrouw zat er erg neerslachtig bij en maakte onzeker oogcontact met me. Toen ik haar vroeg wat haar naam was omdat ik haar nog niet eerder had gezien, begon ze te huilen. Ik keek naar Buddy en wist volgens mij wat hij dacht. Namelijk ‘ga jij maar’. Ik ben bij haar gaan zitten en heb mijn armen om haar heen geslagen om haar te troosten. Ze vertelde haar naam en dat ze gisteravond aan was gekomen. Ik vroeg haar voorzichtig of ze haar verhaal wilde vertellen. Eigenlijk verwachte ik dat ze dit liever niet deed omdat ze zo overstuur was, of dat ze liever op de gang alleen met één van ons zou willen praten. Maar ze knikte en deed hortend en stotend haar verhaal. Ze heeft vanaf zondag avond met haar twee jongste kinderen op straat geslapen, voor haar huis. Haar man en haar EIGEN MOEDER!!!! kopen drugs van het geld dat zij notabene binnen brengt. Hij slaat haar regelmatig, of sloeg gelukkig, en zo ook die avond weer. Hij had haar overal gekrabd (dit liet ze ook zien) en was behoorlijk agressief geweest. Zijn moeder neemt het altijd voor hem op en nooit voor haar. Het was voor haar de druppel en ze is met haar kinderen naar de buren gegaan om de politie te bellen voor hulp. Dit was zondag avond!! De politie kwam op dinsdag aan het einde van de dag. Haar oudste dochter (16 jaar) is zondag avond weggerend, waarheen wist ze niet. Ik kan niet geloven dat de politie zolang op zich laat wachten, vind het echt pff weet niet, kan de juiste woorden er niet voor vinden. Maar toen ik deze vrouw zo overstuur zag, en dat zie ik nu nog haarscherp voor me, er knapte iets in mij. Ik kon zelf wel net zo hard huilen. Gewoon uit woede en onmacht. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd, echt echt echt niet. Dit zijn van die dingen die ik niet goed kan loslaten, waar ik mee zit. Gelukkig vertelde ze me op vrijdag dat haar oudste dochter ook terecht was. Ze was naar haar beste vriendin gegaan (zoals haar moeder al dacht) en bleef daar voorlopig nog. Ook heeft ze nu haar jongste kind opgehaald. Ze heeft nu dus twee kinderen in het centrum en eentje buiten het centrum. Ik merk wel dat ik me heel erg verbonden voel met deze vrouw en me oprecht zorgen om haar maak. Erg bijzonder om te zien hoe veerkrachtig ze is en dat ze nu alweer kan lachen. Echt geweldig om dat te mogen getuigen.
S ‘avonds zijn we naar de stad gegaan om te vieren dat Mir nu bij ons in huis is (mijn idee natuurlijk haha). We zijn eerst uit eten gegaan met het hele huis, Simone, Dieke, Katinka, Michel, Miriam en ik natuurlijk, en daarna naar de Beergarden waar Mich en ik vorige week cocktails hebben gedronken. Daar was toevallig een muziek quiz die op het punt stond om te beginnen. We besloten mee te doen en zijn vierde van de vierde geëindigd haha. Hebben wel erg veel lol gehad. Ook was er nog een individuele ronde waarin je allemaal moest gaan staan. Bij elke stelling kon je je hand opsteken als je dacht dat het waar was en naar beneden houden als het niet waar was. Je moest gaan zitten als je af was. De eerste stelling was dat Eminem (een rapper) niet wist hoe hij een computer moest gebruiken. Iedereen hield zijn hand naar beneden dus besloot ik maar om mijn hand omhoog te steken. De mensen keken me aan alsof ik gek was. Tot de man zei; ‘okay everybody who has their hands down.... can sit down! We never had a winner this quick’. Mijn winst: een fles bubblegum tequila. Nee, dat gaat vast niet mijn nieuwe favoriete drankje zijn, maar hej, winnen is altijd leuk. Bij thuiskomst stond ons een leuke verrassing te wachten. Karin was er met een nieuw huisgenootje, de Limburgse Carla en met Marius. Marius is de man van school die werkzaam is op de afdeling buitenland stages. Hij is degene die ervoor heeft gezorgd dat we naar Afrika konden ondanks dat de leerkrachten zo ontzettend moeilijk en gemeen deden. Hij heeft ervoor gezorgd dat wij doorzette en dat de leerkrachten wat minderde. Onze held dus.

Donderdag
Stage was weer eens een gekkenhuis, wat een drukte wat een drukte. S’ middags kwam Marius met Karin langs om te kijken waar we stage lopen. Erg leuk om Marius alles te laten zien en ook erg leuk om te zien hoe goed hij met werkelijk waar iedereen kan omgaan. Verder verliep de dag zoals normaal, chaotisch maar leuk. S ‘avonds geen puf om wat dan ook nog te doen dus dat vooral ook niet gedaan.
Vrijdag
Vandaag waren alleen Dieke en ik op stage, de andere vrijwilligers hadden vrij. Nog meer drukte als normaal dus. We mochten erg lang op S. oppassen, een jongetje van 8 maand oud die mijn hart heeft gestolen. Zijn moeder zei; ‘I want a picture of you two together and when he’s older I’ll show it to him and tell him that this was his best friend’. Zo ontzettend lief!
Er liep een kitten in het centrum rond die de hele tijd mauwde. Ik heb haar bij me gepakt en geaaid waarop ze heel hard ging spinnen. Eigenlijk wilde ik haar adopteren en meenemen naar huis, maar bij nader inzien leek me dat toch geen geweldig goed idee. Volgend weekend gaan Mich en ik naar een festival dus dan zijn we al het hele weekend weg, overdag zijn we eigenlijk allemaal weg en wat als iemand een kitten niet leuk vind? Achteraf maar goed ook, want net als ik is Miriam allergisch voor katten.
Er was wat trammelant onder de vrouwen dus hadden zij een vergadering met Hermien om het op te lossen. Nog meer drukte dus, want behalve S moesten we ook op de kids van de crèche passen. Na stage waren we dan ook echt helemaal gesloopt. Maaaaaaaaaaar s ’avonds gingen we uit, want het was teamnight! We zijn met Buddy, Sophia, Niklas en nog wat mensen die zij hadden meegebracht cocktails gaan brengen. Dieke en ik hadden Katinka, Carla en Miriam meegesleept. Eén grote gezellige boel dus! We hadden het geluk om een taxi chauffeur tegen het lijf te lopen die een mini busje heeft maar alleen privé rijd. We mochten hem betalen wat we maar wilden en hij bracht ons keurig precies waar we wilden zijn en s ’nachts ook weer terug. Ik heb zijn nummer dus ga hem zeker vaker bellen om ons ergens heen te brengen. Het was een gezellige avond en een goed begin van het weekend.
Zaterdag, Holi Fest!
Eindelijk is het zover, het Holi Fest! Het festival met de poeders. We zijn met een klein groepje heen gegaan, Carla kon helaas niet mee omdat het uitverkocht was en Katink wilde niet mee. Dus gingen we met Miriam, Dieke en Simone heen. Het was echt een geweldige dag. Elk uur werd er vanaf een podium afgeteld tot nul waarop je allemaal gekleurde poeder omhoog gooide wat er waanzinnig uitzag. Uiteraard riep ik de eerste keer dat ik gooide heel hard ‘woehhh’ waardoor mijn hele mond vol met poeder zat. En laat ik je dit vertellen.. het smaakt voor geen meter!! Onze witte kleren waren al snel niet meer wit, we werden namelijk meteen ingepeperd met gekleurd poeder. Het nadeel aan het poeder, behalve de smaak, (come on, hadden ze er nou echt geen pepermunt smaak van kunnen maken?) wordt het in de loop van de tijd een vies kleurtje bruin. Eigenlijk moet je elkaar dus blijven bekogelen met poeder, wat ik natuurlijk met liefde deed. Het was echt een hele gave dag waar ik verder eigenlijk weinig meer over kan vertellen. Als je de kans krijgt moet je zeker heengaan. Diek en ik zijn nog naar de Mc Donalds in de stad gegaan omdat er op het terrein bijna niets te eten was. Erg grappig om daar te zitten met allemaal geverfde mensen. Viel mooi op haha.
Zondag, Braai dag!
Vandaag vooral druk geweest met school en s ‘avonds (oh nee ’s avonds, sorry mam) hadden we een braai op het Centre. Braai is het Afrikaanse woord voor BBQ. Het was met een aantal vrouwen die ik nog niet zo goed kende omdat die overdag vaak werken. Zij wonen in fase 2 van het centrum, wat inhoud dat ze zelf voor inkomen zorgen en het centrum een deel daarvan betalen om daar te mogen wonen. Ze mogen hier maximaal een half jaar blijven. Het was erg gezellig, we hebben zelfs nog waterpijp gerookt.
Wat ik nog vergeet
Deze week een gekko en een bidsprinkhaan in huis gehad. Ook drie kakkerlakken die zijn opgefikt door Mich, zijn deo bus en aansteker.
We zijn door Hermien (stage begeleidster) gevraagd om een workshop te doen over het omgaan met het environment. Deze mag ik met Buddy organiseren en uitvoeren. Wij doen het voor de vrouwen en Sophia en Dieke voor de kinderen. Een erg leuke uitdaging, alleen wel eentje met een deadline. Moeten dus wel hard bezig vanaf morgen.
Ook moeten we verhuizen, ons kantoor gaat nu naar boven toe. Dit gebeurd binnen twee weken dus we moeten opruimen (Blugh) en alles verhuizen. Drukte dus!
De kitten is geadopteerd door één van de vrouwen en is een stuk tammer geworden, ook mauwt ze niet meer de heleboel bij elkaar.
Mich en ik hebben vandaag anderhalf jaar =D
En het adres waar jullie fanmail heen kunnen sturen:
Marieke Veen
Struebens road 44
Mowbray 7725 CT
CapeTown
South Africa

  • 04 Maart 2013 - 09:01

    Mama:

    Nou Mariek, weer een heel verhaal, voor de niet liefhebbers van lezen een crime. Maar gelukkig hoor ik ook veel positieve reacties, die vinden jouw verhalen geweldig.
    Was al even bang dat je mijn taalles niet serieus had genomen, maar alleen op het laatst maak je dit toch nog goed.
    Oma vertelde gisteren vol trots dat ze al op pag. 15 was en ze vindt dat je er een boek van moet maken.
    Maar jij en roken???? Wat is me dit nu, straks kom je nog verslaafd weer thuis;-(
    Wat fijn dat de weekenden er zijn om weer bij te tanken he!
    Ja jullie zijn al een maand weg, we kunnen vast beginnen af te strepen;-)
    En wat het weer betreft, het zonnetje schijnt hier inmiddels ook!

    liefs en een dikke kus, ook voor Michel,
    papa en mama.

  • 04 Maart 2013 - 14:58

    Janny:

    HOi Marieke

    Wat weer een verhaal, we kijken er iedere keer weer naar uit om jouw belevenissen te lezen. Zelfs Johan.
    Geniet ervan en heel veels succes met stage.

    liefs Janny

  • 04 Maart 2013 - 16:25

    Ingrid:

    wat een verhaal zeg maar goed om te lezen dat ze je daar ook onder kotsen hahahahahha

  • 04 Maart 2013 - 21:15

    Ina En Geert:

    Al weer een heel lang verhaal van je ervaringen. Vandaag was het hier in Ermelo bijna lente, een lekker warm zonnetje dta was dus genieten. Gisteren zijn we in Börk geweest bij mam Veen. Ze ziet er prima uit en vindt het prachtig in haar nieuwe huis. Alie en Roelof zijn inderdaad zo trots als een pauw met hun kleinzoon. Vanavnond nog even met je moeder gebeld over de uitslagen van het ziekenhuis bezoek gelukkig is alles prima met haar dat is dus weer een hele opluchting voor iedereen. Goede en wat mindere dingen liggen heel dicht bij elkaar zoals jullie merken tijjdens je stage. Ja dat is het harde leven en de keiharde waarheid. Soms zou je willen dat je dat kon veranderen, maar ja dat is ons vaak niet gegeven. Maarwellicht door er aandacht voor te hebben kunnen we een beetje bijdragen een een mogelijke oplossing voor heel veel leed en onrecht in deze wereld. Heel veel succes deze weeken wij lezen wel weer hoe het is gegaan.
    Groetjes Ina en Geert.

  • 05 Maart 2013 - 00:09

    Tiny:

    Hè meis wat weer een info heerlijk om te lezen,vandaag met mama(vriendin)naar zh en gezellig aan het shoppen geweest. samen met papa rich en natuurlijk mama lekker gegeten,gezellie .Mama zal je zelf wel vertellen over zh bezoek .
    Ga je nu snel post bezorgen hoe zo snel denk niet dat het snel overkomt ga wel m'n best doen.
    Lieverds knuf mij

  • 05 Maart 2013 - 16:16

    Martha:

    Ik lees wel dat je je daar niet verveeld, geniet ervan meid!Groetjes Martha

  • 05 Maart 2013 - 22:33

    Annemiek Santing:

    Hoi Marieke.
    Volg je verhalen op de voet. Wat een belevenissen erg leuk en boeiend om te lezen.
    Nog heel veel plezier en succes daar .

    Groetjes Annemiek..

  • 05 Maart 2013 - 22:34

    Jantje:

    lieve Marieke, je maakt heel wat mee. Maar ik vraag me nog steeds af of je nu werkelijk het werk van een psycholoog doet op je stageplek of een soort babysit bent. Ik maak me daar eerlijk gezegd zorgen over; weet dat ik dat niet moet doen omdat jouw stage jouw verantwoordelijkheid is. Voor de rest is het natuurlijk heerlijk dat je naast stage veel leuke nieuwe ervaringen opdoet. Als ik weer naar oma ga, zal ik het vervolg van je dagboek voor haar meenemen, kan ze het rustig in haar eigen tempo lezen.

  • 06 Maart 2013 - 17:07

    Willy En Omgo:

    Hallo Marieke en Michel ik liep een beetje achter met je verhalen te lezen maar ik ben weer bij erg leuk hoor .
    Heeeeeel veel succes en plezier nog en michel moet wel meer gaan proeven hoor straks komt hij brood mager terug hahaha.



    Groetjes Omgo en Willy

  • 07 Maart 2013 - 13:18

    Evelien:

    hoi hoi

    wat maak jij daar veel mee zeg, het blijft indrukwekkend om alles te lezen en blijf dat ook zeker doen

    heel veel plezier daar nog

    Groetjes Evelien

  • 08 Maart 2013 - 19:18

    Brink:

    Helemaal vergeten te lezen en te reageren! (slecht marjan!)...Maar dat feest klinkt echt tof! Vond de foto's ook gaaf om te zien :). Mss moeten we daar eens met zn allen heen haha

    Ik zal het fanmail adres onthouden ;)

    En ik ga nu gelijk week 4 lezen
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Samen met mijn vriend ga ik stage lopen in Kaapstad, Zuid Afrika. Stage lopen in het buitenland is een lang gekoesterde droom. Helaas hebben we nu nog wat tegenslag met alles regelen voor het visum dus het is nog even spannend of we de gewenste datum (6 feb) kunnen vertrekken of niet.. In Kaapstad ga ik stage lopen in het 'Saartjie Baartman Centre'. Dit is een Centre voor misbruikte vrouwen en kinderen. Mich gaat stage lopen bij 'Die plate kompjanie' een bedrijf die festivals en concerten organiseert.

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 34934

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 30 Juli 2016

India

06 Februari 2013 - 03 Augustus 2014

Stage lopen in Zuid Afrika

Landen bezocht: